Parfumurile de nișă au fost deja disponibile, înainte că aromele create de designeri să devină populare. Acestea au fost folosite de familiile regale și oameni nobili, de exemplu regina Victoria și regina Elisabeta I
Parfumurile de nișă sunt foarte diverse și greu de încadrat în categorii și multe case de parfumuri creează arome absolut unice și imposibil de reprodus.
Casele de parfumuri de nișă adera la mai multe principii de bază, în scopul de a păstra imaginea lor nealterată, foarte mult diferită de cea a parfumurilor comerciale
Primul principiu al caselor de parfumuri de nișă este acela de a avea propriul lor maestru parfumeur responsabil de aromele casei, la fel cum a fost în trecut.
Al doilea principiu important este de a avea o abordare selectivă a distribuției produselor lor. Nu vei găși niciodată parfumuri de nișă în supermarketuri sau magazine obișnuite.
Al 3-lea și ultimul principiu al caselor de parfumuri de nișă, este cel de a evita publicitatea, în afară de, probabil, articole din reviste și interviuri în mass-media. Pentru aceste case de parfumuri unice, o bună reputație este cel mai bun mod de a promova parfumurile lor.
Printre cele mai populare arome de parfum de nișă sunt cele care se concentrează pe o singură notă, în special cele cu arome de trandafir sau arome de vanilie.
Parfumurile caselor de nișă nu pot fi aproape niciodată văzute în magazinele care vînd produse de producție de masă sau în lanțuri de magazine universale mari. Nișele de parfumuri au propriul loc în magazine de lux : Bergdorf Goodman din New York, Printemps din Paris și Harrods din Londra.
Producătorii de parfumuri de nișă nu încalcă niciodată principiile lor privind definirea inițială a cuvântului „nișă“, ceea ce înseamnă o distribuție limitată.
Există factori care califică produsele drept parfumuri de nișă, acestea sunt : producția limitată, exclusivitatea și ingredientele neobișnuite
Pentru a deveni un parfumeur calificat, instruirea se face mai ușor cu cursuri de formare, iar marile case de parfumuri de nișă își specializează continuu angajații.
Anul 2000 este un alt moment definitoriu pentru parfumuri de nișă atunci când Frederic Malle, nepotul fondatorului case de parfumuri Dior, a recunoscut eforturile celor care lucrează în spatele cortinei pentru case de parfum de nișă.
Evoluția Internetului și deschiderea de buticuri specializate pe parfumuri exclusiviste a permis educarea unui unui public dedicat. Acum există experți care îi pot ghida în funcție de gustul lor, spre deosebire de agenții de vânzări obișnuiți care au trasate strategii de marketing sau de promovare în magazine .
Astăzi, selecția de parfumuri de nișă este mai mare decât oricând acoperind toate genurile de la produse basic, oferte de lux și avangardiste
Lemnul de agar este unul dintre cele mai vechi și mai scumpe ingrediente din lume, utilizate pentru parfumuri de nișă. Folosind un proces de distilare, este un ingredient cu adevărat deosebit.
Amouage, o casă de parfumuri de nișă, ultra-exclusivistă, fondată de Sultanul din Oman, comercializează cel mai scump parfum din lume.
« Boudoir » de Vivienne Westwood este unul dintre parfumurile de nișă controversate, deoarece are în mod specific o notă care seamănă cu mirosul părților intime ale unei femei.
The Royal Arms Diamond Edition este un parfum creat dintr-un buchet regal de trandafir, iasomie și violete dulci. Acest parfum s-a născut pentru a onora Jubileul Reginei Elisabeta a II-a. Este o versiune actualizată a parfumului creat în 1926 pentru a sărbători nașterea ei. Șase sticle din cristal încrustate cu diamante au fost făcute pentru acest parfum de nișă deosebit de scump.
Prințesa Diana a purtat « Quelques Fleurs » în ziua nunții ei, o creație florală de nișă, cu arome de tuberoza, iasomie și trandafir. Ducesa Catherine, pe de altă parte, a ales « Gardenia Petals » pentru nunta ei, un buchet floral de crin, iasomie și gardenie.
Deși nu este nimic greșit în alegerea parfumurilor mass-market, este foarte tentantă ideea de a avea un parfum unic și luxos care se potrivește cu personalitatea ta.